Statut Sołectwa Łącko
Załącznik do uchwały Nr V/36/03 Rady Miejskiej w Pakości z dnia 17 kwietnia 2003 r.
STATUT SOŁECTWA ŁĄCKO
I. Postanowienia ogólne
§ 1
- Sołectwo jest jednostką pomocniczą tworzoną przez radę miejską w drodze uchwały na zasadach określonych w statucie gminy
- Sołectwo działa zgodnie z postanowieniami obowiązujących przepisów, a w szczególności:
- ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.)
- statutu Gminy Pakość.
- oraz niniejszego statutu
§ 2
Terenem działania sołectwa jest wieś Łącko.
§ 3
- Organem uchwałodawczym w sołectwie jest zebranie wiejskie
- Organem wykonawczym w sołectwie jest sołtys. Działalność sołtysa wspomaga rada sołecka.
- Kadencja organów wykonawczych sołectwa kończy się z upływem kadencji rady miejskiej
- Do czasu wyboru nowych organów wykonawczych sołectwa obowiązki tych organów pełnią organy dotychczasowe.
II. Zadania sołectwa
§ 4
- Do zadań sołectwa należy zapewnienie udziału mieszkańców w zaspakajaniu ich zbiorowych potrzeb.
- Zadania sołectwa obejmują w szczególności sprawy:
- organizowanie samopomocy mieszkańców i wspólnych prac na rzecz miejsca zamieszkania,
- zapewnienie udziału mieszkańców w rozpatrywaniu spraw socjalno-bytowych, kulturalnych, opieki zdrowotnej, sportu, wypoczynku i innych związanych z miejscem wypoczynku
- wspomaganie gminy w realizacji jej zadań.
§ 5
- Sołectwo decyduje w następujących sprawach:
- wyboru i odwołania jego organów wykonawczych,
- mienia komunalnego powierzonego sołectwu, w sprawach bieżącego korzystania z tego mienia w zakresie zwykłego zarządu na zasadach określonych statutem gminy,
- przeznaczania środków finansowych będących w jego dyspozycji,
- czynów społecznych
- Sołectwo wyraża opinię we wszystkich istotnych dla interesów mieszkańców sprawach, a w szczególności:
- planu zagospodarowania przestrzennego gminy i jego realizacji,
- projektów rozstrzygnięć organów gminy w części dotyczącej sołectwa
- Sołectwo występuje do organów gminy o rozpatrzenie spraw, których załatwienie przekracza jego możliwości,
- Sołectwo w celu lokalnej integracji współdziała z organizacjami społecznymi zainteresowanymi problematyką miejsca zamieszkania i występującymi na jego terenie różnymi formami samorządu, zwłaszcza samorządem społecznym i społeczno-zawodowym.
§ 6
- Sołectwo nie posiada odrębnej od gminy osobowości prawnej, a jej działalność społeczno-gospodarcza w granicach określonych statutem jest prowadzona w ramach osobowości prawnej gminy.
- Samorząd mieszkańców sołectwa posiada odpowiednie uprawnienia o występowania jako samodzielny podmiot w postępowaniu cywilnym przed sądem jako strona lub uczestnik postępowania.
- Zdolność sądowa samorządu mieszkańców sołectwa obejmuje tylko sprawy należące do jej właściwości z mocy ustawy lub statutu nadanego przez radę miejską.
III. Zebranie wiejskie
§ 7
- Zebranie wiejskie jest organem uchwałodawczym w sołectwie.
- Prawo do udziału w zebraniu wiejskim mają wszyscy stali mieszkańcy sołectwa posiadający czynne prawo wyborcze.
§ 8
- Zebranie wiejskie zwoływane jest przez sołtysa lub na pisemny wniosek:
- co najmniej 1/5 mieszkańców uprawnionych do udziału w zebraniu,
- burmistrza,
- 1/3 radnych Rady Miejskiej w Pakości
- Zebranie wiejskie odbywa się w miarę istniejących potrzeb, nie rzadziej jednak niż dwa razy do roku.
- Zebranie wiejskie na wniosek osób i organów wymienionych w ust. 1 powinno byż zwołane najpóźniej w terminie 14 dni od daty zgłoszenia wniosku.
- O zebraniu wiejskim mieszkańcy sołectwa winni być powiadomieni co najmniej 7 dni przed jego terminem.
- Zawiadomienie powinno zawierać:
- informację na czyj wniosek zebranie jest organizowane,
- dokładne określenie daty, godziny i miejsca zebrania,
- podanie proponowanego porządku obrad,
- podanie zakresu proponowanych do podjęcia uchwał.
§ 9
- O ile przepisy szczególne nie stanowią inaczej:
- dla prawomocności uchwał zebrania wiejskiego niezbędna jest obecność co najmniej 1/10 uprawnionych mieszkańców sołectwa,
- uchwały zapadają większością głosów w głosowaniu jawnym.
§ 10
- Do wyłącznej właściwości zebrania wiejskiego należy:
- wybór i odwołanie sołtysa,
- wybór i odwołanie rady sołeckiej,
- uchwalenie rocznego planu rzeczowo-finansowego oraz uchwalenie programów działania,
- rozpatrywanie rocznych sprawozdań z pracy sołtysa i rady sołeckiej,
- opiniowanie spraw określonych w § 5 ust. 2 statutu,
- decydowanie o prawach własności, użytkowania lub innych sprawach rzeczowych i majątkowych sołectwa,
- podejmowanie decyzji w zakresie zwykłego zarządu w stosunku do mienia komunalnego przekazywanego w zarząd powierniczy,
- wnioskowanie w sprawach:
- dostosowania godzin pracy placówek handlowych, usługowych, opieki zdrowotnej i opiekuńczo-wychowawczych do potrzeb ludności;
- zmian w rozmieszczeniu przystanków i funkcjonowania komunikacji,
- realizacja zadań określonych w § 4 statutu w szczególności poprzez:
- inicjowanie czynów społecznych,
- przeprowadzanie w sołectwie akcji i konkursów mających na celu poprawę stanu sanitarnego, porządku i estetyki wsi,
- organizowanie mieszkańców do poprawy ochrony przeciwpożarowej w sołectwie oraz zabezpieczenia przeciwpowodziowego,
- występowanie z inicjatywą i uczestniczenie w przedsięwzięciach mających na celu zapewnienie opieki, organizowanie czasu wolnego dzieci i młodzieży, ich wychowywanie i wypoczynek,
- organizowanie różnych form opieki społecznej, pomocy sąsiedzkiej i innej dla mieszkańców niepełnosprawnych, w podeszłym wieku, dotkniętych klęskami żywiołowymi lub znajdujących się w trudnej sytuacji życiowej.
§ 11
- Zebranie wiejskie z zastrzeżeniem § 19 prowadzi sołtys.
- W porządku obrad każdego zebrania powinno znajdować się sprawozdanie z realizacji uchwał, wniosków i opinii zebrania poprzedniego, które składa sołtys lub członek rady sołeckiej.
§ 12
- W głosowaniu biorą udział jedynie uprawnieni mieszkańcy sołectwa,
- Wyniki głosowania ogłasza prowadzący zebranie bezzwłocznie.
§ 13
- W zebraniu wiejskim mogą brać udział radni rady miejskiej, burmistrz i jego zastępca dla referowania spraw i udzielania wyjaśnień.
- W zebraniu mogą brać udział przedstawiciele instytucji i urzędów, których dotyczą sprawy stanowiące przedmiot obrad.
§ 14
- Z każdego zebrania wiejskiego sporządza się protokół, który powinien zawierać
- datę, miejsce, godzinę zebrania i oznaczenie, w którym terminie zebranie się odbywa.
- liczbę mieszkańców biorących udział w zebraniu, stwierdzenie jego prawomocności,
- nazwiska osób zaproszonych na zebranie i oznaczenie ich stanowisk,
- stwierdzenie przyjęcia protokołu z poprzedniego zebrania,
- zatwierdzony porządek obrad,
- sprawozdanie sołtysa z realizacji uchwał i wniosków z poprzedniego zebrania,
- przebieg obrad, streszczenie przemówień i dyskusji oraz sformułowanie zgłaszanych i uchwalonych wniosków,
- treść podjętych uchwał,
- podpisy przewodniczącego zebrania i protokolanta,
- Protokoły numeruje się cyframi rzymskimi, a uchwały arabskimi łamanymi przez rok kalendarzowy. Nową numerację zaczyna się z początkiem kadencji organów sołectwa.
§ 15
- Protokół powinien być w terminie do 7 dnia po odbyciu zebrania przekazany do burmistrza.
- Wyciągi z protokołów, wnioski z zebrania i jego uchwały burmistrz przekazuje zainteresowanym jednostkom organizacyjnym,
- Każdy mieszkaniec gminy ma prawo wglądu do protokołu, robienia z niego notatek oraz wyciągów.
IV. Sołtys, rada sołecka
§ 16
- Sołtys jest organem wykonawczym w sołectwie,
- Rada sołecka wspomaga sołtysa w realizacji jego zadań,
- Sołtysem i członkiem rady sołeckiej może być wybrany mieszkaniec sołectwa posiadający czynne prawo wyborcze w wyborach do rady miejskiej,
- Sołtys korzysta z ochrony prawnej przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych,
- Sołtys może uczestniczyć w pracach rady miejskiej na zasadach określonych w statucie gminy, bez prawa udziału w głosowaniu.
§ 17
- Rada sołecka składa się z 3 do 5 osób,
- O liczebności rady sołeckiej decyduje każdorazowo zebranie wiejskie
§ 18
Wybory sołtysa i rady sołeckiej zarządza rada miejska w terminie do 3 miesięcy po jej wyborze
§ 19
- Zebranie wiejskie dla wyborów i odwołania sołtysa i rady sołeckiej zwołuje burmistrz, który dokonuje otwarcia zebrania, stwierdza jego prawomocność, a następnie zarządza wybory przewodniczącego zebrania, który dalej prowadzi obrady.
- Postanowienia § 8 ust. 4 i 5 i § 9 statutu stosuje się odpowiednio
- Burmistrz uczestniczy w zebraniu z głosem doradczym oraz nadzoruje przestrzeganie przepisów statutu.
§ 20
- Sołtys oraz członkowie rady sołeckiej wybierani są w głosowaniu tajnym, bezpośrednim, spośród nieograniczonej liczby kandydatów, przez stałych mieszkańców sołectwa uprawnionych do głosowania.
- Zgłaszanie kandydatów i głosowanie dla dokonania wyboru sołtysa i członków rady sołeckiej przeprowadza się oddzielnie,
- Kandydatem na sołtysa oraz członka rady sołeckiej może być tylko mieszkaniec sołectwa na stale w nim zameldowany,
- Za wybranych uważa się kandydatów, którzy uzyskali największą liczbę głosów,
- W przypadku uzyskania przez dwóch lub więcej kandydatów takiej samej liczby głosów, przeprowadza się wyboru uzupełniającego, ograniczając kandydatów tylko do tych, co uzyskali taką samą liczbę głosów.
§ 21
- Wybory przeprowadza komisja skrutacyjna w składzie co najmniej trzy osobowym, wybrana pośród uprawnionych uczestników zebrania.
- Członkiem komisji nie może być osoba kandydująca do organów sołectwa.
- Do zadań komisji skrutacyjnej należy przyjęcie zgłoszeń kandydatów, przeprowadzenie tajnego głosowania, ustalenie i ogłoszenie jego wyników oraz sporządzenie protokołu o wynikach wyborów. Protokół podpisuje przewodniczący i członkowie komisji skrutacyjnej.
- Karty do głosowania opatrzone są pieczęcią urzędu miejskiego.
- Na kartach do głosowania umieszcza się wszystkich zgłoszonych kandydatów.
- Nieważne są karty całkowicie przedarte, inne niż ustalone regulaminem i na których pozostawiono więcej kandydatów niż miejsc do obsadzenia.
§ 22
- Do obowiązków i kompetencji sołtysa należy w szczególności:
- organizowanie i koordynowanie inicjatyw i przedsięwzięć społecznych mających na celu poprawę warunków życia społecznego sołectwa,
- zwoływanie zebrań wiejskich i przewodniczenie ich obradom
- reprezentowanie sołectwa na zewnątrz
- przewodniczenie radzie sołeckiej
- kierowanie realizacją uchwał organów gminy, zebrania wiejskiego i rady sołeckiej w odniesieniu do sołectwa
- prowadzenie zarządu, administracji i gospodarki tymi składnikami mienia ( w tym środkami finansowymi), które gmina przekazała sołectwu do korzystania i akceptowanie dokumentów z tym związanych,
- opiniowanie wniosków mieszkańców sołectwa w sprawie przyznawania im zasiłków i innej pomocy, jak również wniosków o ulgi z zakresu podatków, opłat i innych należności.
- potwierdzanie okoliczności, których przy załatwianiu spraw przez mieszkańców wymagają przepisy prawa,
- występowanie z wnioskami dotyczącymi działalności interwencyjnej w tym zakresie,
- stosowanie w ramach sołectwa instrukcji kancelaryjnej obiegu dokumentów finansowych zgodnie z wytycznymi burmistrza,
- sporządzanie rozliczeń między innymi gospodarczej i finansowej działalności sołectwa,
- wykonywanie innych zadań należących do sołtysa z mocy ogólnie obowiązujących przepisów, między innymi w zakresie obronności i ochrony pożarowej, inkasa niektórych podatków i opłat, zapobieganie klęskom żywiołowym oraz usuwanie ich skutków.
§ 23
- Do zadań i kompetencji rady sołeckiej należy:
- przygotowanie zebrań wiejskich i projektów uchwał tych zebrań,
- zbieranie wniosków i innych wystąpień mieszkańców w sprawach sołectwa,
- podejmowanie uchwał rady w sprawach przeznaczenia środków finansowych będących w dyspozycji sołectwa w ramach upoważnienia wynikającego z uchwał zebrania wiejskiego
- sporządzanie projektów wystąpień wykraczających poza możliwości ich realizacji w ramach sołectwa
- inicjowanie działań społecznych użytecznych dla sołectwa i jego mieszkańców,
- w ramach udzielonego uchwałą zebrania wiejskiego upoważnienia w okresie między zebraniami wyraża opinię oraz może pełnić rolę stałego komitetu czynów społecznych.
- Rada sołecka współdziała z sołtysem w prowadzeniu i załatwianiu spraw sołectwa
- Rada sołecka pracuje pod przewodnictwem sołtysa.
§ 24
- Sołtys i członkowie rady sołeckiej są bezpośrednio odpowiedzialni przez zebraniem wiejskim i mogą być odwołani przez zebranie przed upływem kadencji, jeżeli nie wykonują swych obowiązków, naruszają postanowienia statutu i uchwał zebrań wiejskich lub dopiścili się czynu dyskwalifikującego ich w opinii środowiska.
- Z wnioskiem o odwołanie może zwrócić się do zebranych również burmistrz,
- Odwołanie może nastąpić po wysłuchaniu zainteresowanego lub zainteresowanych
- Odwołanie sołtysa lub członków rady sołeckiej odbywa się na takich samych zasadach jak ich powołanie według zasad określonych w § 21
- Odwołanie jest prawomocne, gdy większość ważnie oddanych głosów była za odwołaniem.
§ 25
- W przypadku odwołania lub ustąpienia sołtysa lub rady sołeckiej – rada miejska w terminie jednego miesiąca zarządza wybory uzupełniające.
- Wybory uzupełniające odbywają się według zasad określonych w § 19, § 20, § 21
V. Postanowienia dotyczące mienia komunalnego i gospodarki finansowej sołectwa
§ 26
Rada miejska upoważnia organy sołectwa według ich kompetencji do:
- oddania w najem lub dzierżawę lokali, obiektów i terenów będących w gestii sołectwa,
- organizowania na terenie sołectwa imprez, wystaw, koncertów, konkursów w ramach ogólnie obowiązujących przepisów,
- dysponowanie przychodami sołectwa pochodzącymi z wpływów z działalności określonej w pkt. a-b
§ 27
- Dochodami sołectwa mogą być:
- udział w budżecie gminy
- przychody własne sołectwa pochodzące z wpływów z działalności określonej w § 26
- dotacje celowe z budżetu gminy
- dobrowolne wpłaty osób fizycznych i prawnych
- saldo środków z roku ubiegłego.
- Fundusze sołectwa gromadzone są na rachunku bankowym gminy i wydatkowane są na podstawie przedstawionych rachunków lub protokołów zebrania wiejskiego lub rady sołeckiej
§ 28
- Sołectwo prowadzi własną gospodarkę finansową na podstawie rocznych planów finansowo-rzeczowych, które podlegają zatwierdzeniu przez radę miejską.
- Środki finansowe sołectwa winny być przeznaczone w szczególności na:
- wyposażenie, remont i utrzymanie dróg gminnych,
- utrzymanie mienia komunalnego przekazanego w zarząd sołectwa
- wydatki związane z utrzymaniem lokali
- Księgowość dochodów i wydatków sołectwa prowadzi urząd miejski
- Uchwała budżetowa gminy może określić w formie załącznika wydatki (na określone cele własne i ewentualnie o charakterze ogólnogminnym ) sołectwa w układzie co na mniej działowym.
§ 29
- Za prawidłową gospodarkę finansową odpowiada sołtys i rada sołecka. Działalność w tym zakresie podlega skwitowaniu przez zebranie wiejskie w terminie do dnia 30 kwietnia każdego roku za rok ubiegły.
- Nieudzielenie skwitowania jest równoznaczne z wnioskiem o odwołanie sołtysa i rady sołeckiej przez zebranie wiejskie.
VI. Nadzór nad działalnością sołectwa
§ 30
- Nadzór nad działalnością sołectwa sprawowany jest na podstawie kryterium zgodności z prawem, celowością, rzetelnością i gospodarnością.
- Nadzór i kontrolę nad działalnością sołectwa sprawuje rada miejska przy pomocy komisji rewizyjnej i burmistrza.
- Do podstawowych środków nadzoru należy w szczególności:
- rozpatrywanie sprawozdań z działalności gospodarczej, finansowej i społecznej sołectwa,
- zarządzanie,
- dokonywanie lustracji sołectwa i dokonywanie oceny stanu sołectwa na sesji.
- Burmistrz zobowiązany jest do czuwania, aby mienie sołectwa nie było narażone na szkody i uszczuplenie.
- Burmistrz i wyznaczeni przez niego pracownicy urzędu miejskiego mają prawo żądania niezbędnych informacji i danych dotyczących funkcjonowania sołectwa.
- Skarbnik gminy sprawuje kontrolę nad działalnością finansową sołectwa.
§ 31
- Burmistrz i podporządkowane gminie jednostki organizacyjne są zobowiązane do rozpatrzenia uchwał, wniosków i opinii organów sołectwa, udzielając odpowiedzi w ciągu 14 dni.
- Burmistrz, jeżeli uzna, że uchwały i opinie organów sołectwa wykraczają poza zakres przekazanych im kompetencji, są sprzeczne z prawem – powinien wstrzymać ich realizację, zawiadamiając jednocześnie radę miejską.
- Organy sołectwa mogą wnieść sprzeciw do rady miejskiej na postępowanie określone w ust. 2, gdy narusza ono istotne interesy mieszkańców sołectwa.
§ 32
Rada miejska dokonuje oceny pracy organów sołectwa oraz organizuje wymianę doświadczeń w tym zakresie.
VII. Postanowienia końcowe
§ 33
- W sprawach nie uregulowanych w statucie mają zastosowanie przepisy statutu gminy i ustawy o samorządzie gminnym.
- Zmiana statutu wymaga podjęcia przez radę miejską uchwały o zmianie statutu.
- Uchwała rady miejskiej o zmianie statutu wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Kujawsko-Pomorskiego.